naaritalie.reismee.nl

Dag 29; Oost, west, thuis, best!

Na 29 dagen, 7 bestemmingen en vooral heel veel geweldige herinneringen is het vandaag tijd voor de laatste reisdag van onze 4-weekse rondreis Italie.

We staan op tijd op, en omdat de caravan bij deze camping aangekoppeld aan de auto kon blijven staan, hoeven we alleen de pootjes in te draaien en de jongens in de auto te zetten. Vandaag eigenlijk de langste rit die we deze vakantie moeten rijden, 647km. Na een korte check out rijden we om 07.15u het Legoland Feriendorf uit. Het is niet bijzonder druk op de weg en we kunnen goed doorrijden. Uiteindelijk stoppen we net na 11u om te tanken en koffie te drinken. En laat er nu bij deze autohof wederom een McDonalds zijn… De jongens willen eigenlijk toch echt wel een happy meal (of beter gezegd, het speeltje van het menu) en voor 1x zitten ze om 11.20u al aan de frietjes en kipnuggets en volgens beide heren maakt het geen verschil of je dat ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds eet. Na een klein uurtje stappen we weer in de auto voor toch echt het allerlaatste stuk. Zowel Timo als Lucca vermaken zich prima op de achterbank en we horen ze niet of nauwelijks. Ze kijken een filmpje op hun tablet, kleuren wat of doen een filmpje en voor we het weten rijden we om 15.20u en met 3826km extra op de teller de oprit op.

Cliche maar waar, de tijd is echt omgevlogen! Wat hebben we genoten van de afgelopen 4 weken. Gek dat wat nu nog rest vooral de herinneringen zijn (en een hele berg wasgoed…). Maar wat was het gaaf en wat hebben we veel gedaan. Er zijn zoveel hoogtepunten geweest dat ik ook niet echt kan kiezen wat nu het meest bijzondere was, wellicht komt dat als we deze reismee-verhalen en foto’s terug gaan lezen en kijken. Het onwijs leuke van deze reismee-pagina is voor ons dat we de verhalen, foto’s en kaarten in albumvorm kunnen bestellen, dus dat gaan we zeker doen. Ook erg leuk om te zien dat er zoveel meegelezen is!

Met het einde van onze reis komt er ook een einde aan de verhalen, maar wie weet als we weer op vakantie gaan…. ;-)

Voor nu; Grazie e Ciao!

Dag 28; Legoland Duitsland

Na bijna 4 weken hebben we echt een vakantieritme. Je zou denken dat we lekker uitslapen, maar we zijn over het algemeen rond een uur of 8 wel wakker, zo ook vandaag. En dat is eigenlijk wel fijn, want omdat het park pas om 10u opent kunnen we lekker op het gemak doen. De jongens zijn met de plattegrond volop aan het bedenken wel route ze willen volgen, terwijl wij nog lekker koffiedrinken. Als het park opengaat zorgen we dan we bij de ingang zijn want we willen natuurlijk wel alles gezien en gedaan hebben voor we weer gaan rijden. We maken het rondje nu precies andersom en beginnen bij een attractie waar je jezelf in een stoeltje aan een hoge paal omhoog moet trekken. Zo dat is even een goede warming up voor de armspieren! En als we vervolgens in een soort trapkarren gaan zijn ook de benen helemaal soepel...! De attracties liggen per gedeelte vrij dicht bij elkaar en we lopen zo van het een naar het ander. De jongens vinden het labyrint wat we daarna doen ook erg gaaf. Het is een soort spiegelpaleis van de kermis, maar vooral het laatste stuk met laserstralen vinden ze geweldig! Het blijkt ook vandaag weer heerlijk rustig in het park (waarschijnlijk een combinatie van de warmte en het feit dat de vakanties wel zo'n beetje voorbij zijn), maar voor ons perfect dat je overal zo door kan lopen. Zo rond 14u zijn we er allemaal ff klaar mee en twijfelen of we een paar een terug naar de caravan zullen gaan. Net als we die richting in lopen zien de jongens ineens een 'Nintendo-lounge', dus we gooien de plannen om houden onze pauze daar. Er staan een flink aantal tv's met spelcomputers en zitzakken, er liggen nog meer ds-en (de gameboy van vroeger maar dan moderner zeg maar) en voor de ouders heerlijke banken en niet onbelangrijk... airco! Na een klein uurtje zijn de spreekwoordelijke batterijen weer opgeladen en gaan we verder. Vooral de waterspeeltuin is een groot succes, zeker als papa en mama een watergevecht mee doen maar die gewoon hun kleren aanhebben :-)! Net als we daar weg willen gaan richting camping komen we onze campingburen tegen en omdat we meteen weer lekker staan te kletsen besluiten we er maar bij te gaan zitten. Onze jongens gaan met het tijdelijke buurmeisje en -jongetje naar een show in het theater en uiteindelijk is het een half uur voor sluitingstijd als we toch snel nog even een attracties doen. Op de terugweg wandelen we nog een rondje over het Feriendorf, want de vele grote speeltoestellen waren ons wel opgevallen. Uiteindelijk zijn we rond 20u terug bij de caravan en halen snel wat te eten, terwijl Timo en Lucca samen met de buurkids elkaars nieuwe aankopen bewonderen. De avond vliegt echt voorbij en voor we het weten is het al middernacht en toch echt tijd om voor ons ook te gaan slapen. Morgen namelijk weer een reisdag... 647km voor de boeg en tevens de laatste etappe van onze vierweekse rondreis....

Dag 27; Reisdag Gardameer - Legoland

Vanmorgen al vroeg de wekker. Omdat we toch een flink stuk moeten rijden en de erg goede aanbieding van Legoland incl 2 dagen entree is, willen we er toch een beetje op tijd zijn. Het rijden gaat prima, we stoppen onderweg voor koffie met iets lekkers bij het McCafe (wauw, wat een uitzicht!!) en rijden via de Fernpass (wauw, ook weer zo'n mooi uitzicht!) richting Gunzburg. We komen om even voor 15u aan bij het Legoland Feriendorf en na de check in, mogen we hier zelf een plekje kiezen. De jongens staan natuurlijk te popelen om naar het park te gaan, maar papa en mama willen toch echt eerst iets eten en drinken. Vijf minuten nadat we geïnstalleerd zijn komen er Nederlanders naast ons staan met kindjes van 6&10. Leuk voor de jongens en we horen meteen alle ins en outs van het park want zij zijn hier al vaker geweest. Een uurtje later wandelen we in 10min naar het park en staan de eerste attracties op ons te wachten. We komen het park eigenlijk aan de achterkant binnen en beginnen in Egypte. De schermpjes beloven 30 min wachttijd, maar binnen 5 min zitten we er al in. We hadden gehoord dat het best druk kan zijn, maar eigenlijk de hele avond kunnen we overal zo doorlopen. Vooral de waterattracties zijn met dit lekkere weer natuurlijk geliefd en zo komt het dat mama 2x als een verzopen katje door het park wandelt. Het park sluit om 20u, maar de attracties een uurtje eerder. We hebben geluk, want er start nog wel een 4d film om 19u en daarna wandelen we nog lekker door het miniland; Madurodam van Legosteentjes zeg maar. Eenmaal terug om de camping tijd om te koken, eten en voor de jongens om hun nieuwe "LEGO ninjago AirJitzu-flyers" te testen. Daarna spelen ze nog met de buurkinderen (verstoppertje met een zaklamp is heel leuk!!) en gaan we met diezelfde zaklamp op zoek naar een ieniemienie Legosteentje dat op de grond is gevallen.... Om 22u is het echt tijd voor de heren om de bedjes op te zoeken. Gute nacht!

Dag 26; onze laatste dag in Italie

Onze laatste dag in Italie vandaag en zoals ik gisteren al aangaf hebben we ook vandaag niets meer gepland dan een beetje bijkleuren in de zon :-)! In de ochtend rijd ik nog even naar de plaatselijke supermarkt terwijl Marcel en de jongens alvast de bedjes bij het zwembad opzoeken. Waar ze het gisteren nog lastig vonden niets te doen (nog de afgelopen weken prima te begrijpen) gaat het vandaag al een stuk beter, lui zijn went snel! In de middag verplaatsen we ons van het zwembad naar het meer, en ook daar vermaken de heren zich prima. Aan het eind van de middag ga ik vast terug om alles op te ruimen want we willen vanavond uit eten en morgen op tijd weg. We eten net als onze 1e avond in Italie bij het restaurant van de camping (mam, gaan we bij dat 'pizza-met-friet-restaurant') en genieten van het uitzicht op het meer en de prachtige zonsondergang.

Morgen een rit van 500km voor de boeg, we gaan naar Legoland Deutschland! Ik hoef vast niet te zeggen hoeveel zin de jongens daar in hebben!!

Dag 25; Chill & relax....

Na bijna 3,5 week vakantie met volop activiteiten, hebben we gepland de komende 2 dagen lekker helemaal niets te doen. Gewoon lekker met je luie ..... in de zon! Dus hup, vandaag op tijd de handdoeken bij elkaar en naar het zwembad. Daar blijkt al snel dat vooral Lucca het ff niet snapt... Na ongeveer een uurtje begint hij 'mam, gaan we naar de caravan?' 'Nee, schatje we blijven vandaag lekker bij het zwembad' 'Maar ik verveel me'. Een half uurtje later Timo 'gaan we vandaag eigenlijk nog naar een stadje of zo?' 'Nou misschien vanavond maar nu niet' Uiteindelijk lukt het ze dan toch om lekker te gaan spelen en vermaken zich in en vooral onder water.

Om een uur of 15u hebben we het allemaal wel een beetje gezien. Terug naar de caravan en tijd voor wat drinken en wat lekkers. Daarna verdwijnen de beide jongens naar de miniclub om maskers te maken en al snel komen ze Marcel vragen om even te helpen wat voor te tekenen. Ze hebben het prima naar hun zin en uiteindelijk zijn ze ruim 1,5u weg. Voor vanavond hebben we nog een keertje avondkaartjes voor Gardaland gekocht, dat vonden ze laatst zo gaaf dat we nog een avondje terug wilden. Helaas bleken meer mensen dit gepland voor vandaag want het is onwijs druk. We wisten wel dat het drukker zou zijn dan de vorige keer, toen konden we overal zo doorlopen en was het bijna eng stil, maar vandaag lijkt het een beetje 2e paasdag op de woonboulevard... Toch lukt het ons nog wat attracties te doen, maat we gaan wel wat eerder dan gepland terug naar de camping. Daar drinken we nog wat en mogen Timo en Lucca in hun bedjes nog een filmpje kijken. Slaap lekker!

Dag 24; Parco Natura Viva & BBQ on the beach

Heel hoog op Lucca’s vakantieverlanglijstje stond een bezoekje aan een dierentuin. Gisteren zag ik toevallig in een foldertje dat je op de camping met enorme korting kaartjes kon halen (volwassenen 20% korting en kinderen gratis!), dus voor 32euro konden we een zowel naar het dieren- als het safaripark.

Na het ontbijt dus gauw op pad, want dan zijn we misschien de drukte nog een beetje voor. We beginnen bij het safaripark, niet zo groot als de Beekse Bergen, maar door de hoogteverschillen wel een belevenis. De jongens willen het graag goed zien en, vraag niet hoe we het gedaan hebben, maar het lukt ons om met 4-en voorin te zitten. Vooral de giraffen en leeuwen maken indruk, hoe groter, hoe beter.

Na een uurtje parkeren we de auto op de parkeerplaats en wandelen naar de ingang van het dierenpark. We verwachten dat dit ook niet zo groot zou zijn, maar toen we eenmaal aan het lopen waren, bleken we ons hier flink in vergist te hebben. Lucca is helemaal fan van Nijntje de Film, welke zich afspeelt in een dierentuin en waarbij Nijntje steeds een dier moet zoeken aan de hand van de beschrijving in een liedje. En zo komt het dat ik ruim 1100km van huis, in een Italiaanse dierentuin, liedjes loop te verzinnen waarbij Timo en Lucca steeds de dieren zoeken. Ach wie kent me hier?!

De dierentuin is zoals vele opgebouwd uit continenten, dus zo komt het dat we vandaag dus eigenlijk een kleine wereldreis maken. Vooral het Afrika gedeelte maakt indruk, met zijn grappige apen, hyena’, neushoorns en leeuwen. Na het Azië-gedeelte houden we even pauze. Het is inmiddels flink warm en in tegenstelling tot Nederlandse dierentuinen die we eerder hebben gezien, moeten we af en toe flinke hoogteverschillen overbruggen. Bij Timo staat het Europa-gedeelte, of beter gezegd, de wolven, op zijn wensenlijstje. Helaas hebben we in eerste instantie niet veel geluk. Het verblijf is enorm en tegen een helling gebouwd en de wolven zijn vast bezig met een siësta. We zoeken een hele tijd nauwkeurig, maar helaas… We lopen door langs de uilen en dan blijkt Timo toch wel heel teleurgesteld. Vooruit, nog 1x terug om goed te kijken. Ook nu lijken de wolven ons niet goed gezind, we zoeken en zoeken, vragen het aan een medewerker, maar helaas. Net als we het op willen geven, zie ik een mevrouw wijzen en haar kindje optillen. Zou het dan toch?! En ja hoor, daar vinden we er zowaar 2!! Hoog verstopt en met hun kleuren bijna niet te vinden. Ik heb Timo nog nooit zo hard zien rennen om Marcel te gaan halen!

De slimmeriken hadden wel even bedacht dat ze bij de winkel aan de uitgang van het park net zoals Nijntje in de film ook een knuffel zouden krijgen. Lucca’s verzameling is dus vanaf heden uitgebreid met een ringstaartmaki (die hij heel verwarrend een ‘stokstijfstaartje’ noemt) en Timo… tjsa, die heeft natuurlijk een prachtige wolf, die hij ‘Lupo’ (Italiaans voor wolf) heeft gedoopt.

Eenmaal terug op de camping gaan we langzaamaan de spullen verzamelen voor het strand, want we hebben een BBQ gepland. Dat is ff een hoop gedoe (hebben we alles bij? Niks vergeten? Moet ik nog een keer terug?), maar echt een aanrader! Terwijl de jongens spelen in het zand, genieten van een zonsondergang en tegelijkertijd de BBQ aan en eten, hmmm! Timo geeft rondleidingen op een luchtbed en voor een kusje mag je mee, dus we doen allemaal een rondje! Het is al weer donker als we om 21u terug naar de caravan lopen. Snel douchen en dan hopelijk weer een heerlijke droom vannacht!

Dag 23; Verona

Het heeft vannacht nog flink geregend aan het Gardameer, dat maakt dat we niet zo geweldig geslapen hebben en op tijd uit bed zijn. Toch doen we het in de ochtend rustig aan. Van de mensen die tegenover ons staan en zo gaan vertrekken hebben we 3 wificodes overgenomen en dat vindt vooral Timo natuurlijk erg leuk! We hangen lekker een beetje bij de caravan met een boek, Lucca pendelt op en neer tussen caravan, kidsclub en speeltuin, kortom heerlijk niks!

In de middag gaan we toch weer op pad, we moeten nog boodschappen doen en omdat het niet zo warm lijkt combineren we dat meteen met een bezoek aan Verona, dat op een klein halfuurtje rijden van de camping ligt. De arena en het huis van Julia (die van Romeo zeg maar) zijn de belangrijkste trekpleisters.

We beginnen op het plein bij de Arena, waar alle decorstukken van een van de opera’s staan opgeslagen. In de zomer worden er nog steeds iedere avond opera’s opgevoerd in deze oude arena en de decorstukken worden met een hijskraan de arena in- en uitgetild. Lucca vindt vooral de verklede romeinen die hier op het plein lopen voor foto’s (uiteraard tegen betaling!) leuk, maar net iets te spannend om ook echt mee op de foto te gaan. We wandelen door de winkelstraat, waar de jongens weer een Disneystore spotten en natuurlijk weer even willen kijken naar vooral alle star wars spulletjes. Daarna tijd voor een ijsje en wat drinken voor we verder lopen naar het huis van Julia. We bekijken het balkonnetje en beeld vanaf een afstand, jeetje wat is het hier druk, en lopen dat op het gemak weer verder. Als we na een tijd weer terug bij de arena komen is de wachtrij een stuk minder lang en kopen we een kaartje zodat we nog even binnen kunnen kijken. Wauw, wel indrukwekkend hoor! Lucca wil natuurlijk wel even helemaal bovenin zitten en vervolgens op de eerste rij dus we klimmen (in de inmiddels stevig schijnende zon) alle trappen op en af.

Als laatste lopen we nog door de gangen onder de arena waar het gelukkig iets koeler is en dan is het toch echt tijd een supermarkt op te gaan zoeken voor de broodnodige boodschappen. Rond een uur of 6 zijn we weer bij de camping en nemen nog gauw een duik in het zwembad om lekker op te frissen. Daarna eten en een potje kaartje cq. een filmpje kijken en de dag is weer omgevlogen.

Dag 22; Reisdag Toscane - Gardameer

We zijn alweer 3 weken onderweg vandaag, wat vliegt de tijd toch! Heel langzaam klimmen we vandaag weer wat omhoog op de kaart. We laten Toscane achter ons en rijden 270km terug naar het Gardameer. We hebben gekozen voor dezelfde camping als 2,5 week geleden, vooral omdat de kids hier nu de weg weten.

We doen het rustig aan vanmorgen, de jongens willen graag zwemmen, dus Marcel gaat met hen de zwembaden nog langs en ik ruim ondertussen de luifel en caravan op. Rond 11u zijn we klaar voor vertrek, zeggen we gedag tegen de buurtjes en rijden we de camping af. Net voor Florence wordt flink aan de weg gewerkt en staat het verkeer muurvast. Balen om zo vroeg tijdens de rit al stil 45min stil te staan. Dit is gelukkig de enige file en we kunnen verder in 1x doorrijden naar de camping.

De aankomst is er warm, zowel qua temperatuur als qua hartelijkheid. Het is iets minder druk op de camping en we mogen uit meerdere plekken kiezen. We hebben gekozen voor plaats 46, grappig want de mensen die vorige week nog onze overburen waren, zijn nu onze achterburen. Ze komen meteen gedag zeggen en helpen de caravan op zijn plaats te zetten, lief! En waar we vorige week zicht hadden op de achterzijde van de supermarkt, nu kunnen we (zij het tussen de bomen en een caravan door) het meer zien vanaf onze plaats!

Het is inmiddels eind van de middag en we koelen nog snel even af in het zwembad. Ondanks de bewolking is de temperatuur prima. Na het zwemmen spelen we een potje kwartet en voor we het weten is het tijd om de zalm op de barbecue te grillen. Net na het eten als Lucca voor ons een voorstelling met zijn knuffels gaat geven (die pinokkio-voorstelling heeft toch indruk gemaakt) horen we de eerste druppels weer op het dak tikken. Tsja we zijn hier 1,5 week geleden met regen weg gegaan, nu komen we met regen terug. Laten we hopen dat het morgen weer stralend blauw is, want we hebben nog wel wat dingen op ons lijstje met dingen die we nog willen doen/zien!