naaritalie.reismee.nl

Dag 13; Lago Maggiore Express

07.45 uur, de wekker, tijd om op te staan want we moeten de trein halen. Vandaag staat namelijk de Lago Maggiore Express op de agenda. Een combinatie van gewone trein, panorama-bergtrein en boot. Je kan de dag via 2 verschillende routes doen, wij starten in Baveno en gaan dan met de klok mee. Het eerste stuk is het minst indrukwekkend, al vinden de jongens de trein altijd leuk. In het plaatsje Domodossola (de naam is leuker dan het plaatsje zelf) moeten we overstappen op de panoramatrein. We zijn vandaag niet de enige die deze route doen (ik schat zo’n 450 anderen die ook allemaal in dezelfde trein willen, en er kunnen er denk ik zo’n 150 in). We hebben heel veel geluk, de trein zit vol als we aan komen lopen en we worden naar de trein erachter geloodst, maar net voor we weg willen lopen roept de conducteur 10 mensen terug (waaronder ons) omdat de 1e klasse nog leeg is. De komende 2 uur rijden we dus heel decadent

Wink
!

De rit door de bergen is werkelijk spectaculair, het treintje klimt vrij snel omhoog over een enkel spoor en af en toe moet je geen hoogtevrees hebben als je door het raampje naar beneden kijkt. We zien de sneeuw op te hoge toppen, kleine dorpjes waarvan je je afvraagt hoe die mensen in hemelsnaam bij hun huizen komen en kleine kastelen en burchten. De rit vliegt echt voorbij en voor we het weten zijn we in het Zwitserse Locarno, waar we 4 uur de tijd hebben voor de boot weer vertrekt. We besluiten eerst een hapje te gaan eten bij het Wild West-restaurant tegenover het station. Supergaaf gedecoreerd en de tex-mex hapjes en grillburgers smaken prima. Daarna wat winkelen, struinen over de markt en nog even chillen op een plek aan het water.

Ook de boottocht die daarna volgde was super, heerlijk die wind in je haren! Doordat we redelijk op tijd in de haven waren weten we een plekje op het bovenste zonnedek te bemachtigen. Het meer is werkelijk prachtig, wat een mooie stadjes en dorpen tegen de hoge groene bergen. De reis terug naar Baveno duurt 2 uur en 3 kwartier, maar ze vlogen om. Lucca was het eerlijk gezegd toen ook wel een beetje beu. Maar met wat plastic bekertjes uit de tas en de poppetjes die ze hadden gekregen in het restaurant heeft hij zich ook de laatste tijd prima vermaakt. Om 19.00u meren we weer aan in de haven en wandelen we het laatste stukje terug naar de auto. Uiteindelijk zijn we om 19.30u weer moe maar zeer voldaan en vol indrukken terug op de camping. De jongens moeten even hun energie kwijt en spelen met hun nieuwe campingvriendjes voor de caravan een partijtje hockey, badminton en een zelfverzonnen werpspel met emmers en balletjes. Dikke pret tot het toch echt tijd is om lekker de bedjes op te zoeken. Wat zullen de heren slapen (en wij ook ;-)!).

Wilhelmien

En lange dag voor jullie allen, maar wel genoten zo te lezen. Slaap lekker en maak er morgen weer een leuke dag van.

Yvette

Nice!
Op naar het volgende avontuur. Of een dagje lekker relaxen, dat behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden ????.