naaritalie.reismee.nl

Dag 20; Florence

Ondanks dat we toch echt vakantie hebben staan we op tijd op. Na het ontbijt rijden we naar beneden waar we in Montecatini op de trein stappen die ons in een klein uurtje in hartje Florence brengt. Gewapend met onze Capitol-reisgids en route uit het ANWB-boekje gaan we, na een snelle koffie en cappuccino-pauze, op pad. We lopen eerst in de richting van de Mercato-Centrale, een soort permanente overdekte markt. Wat een bedrijvigheid hier zeg! We wandelen door langs de San Lorenzo, waar we even op de trappen blijven zitten en de jongens achter de duiven aan jagen. Het is terwijl we daar zitten precies 12u en we horen de klokken van de Duomo al luiden! Dat is dan ook de volgende stop van onze wandeling. Ik ga lekker met de jongens op de grond zitten en bekijk de kerk nauwkeurig. Lucca ontdekt een ‘Sinterklaas’ “met staf mama!!” naast de deuren en ook Timo ziet steeds nieuwe dingen. We maken er een spelletje van. Ik noem iets op en zij zoeken het. Zo blijft ook voor hen het leuk om de stad te bezoeken. Voor nu laten we het bij alle gebouwen bij de buitenkant, we komen vast nog wel eens terug als ze wat groter zijn, en dan kunnen we altijd nog naar binnen.

We lopen door de winkelstraat waar we uitgebreid shoppen in de Disneystore, en zien dan op het Piazza della republica een prachtige draaimolen. Lucca is wel in voor een ritje en voor 1euro zit hij even later trots op het paard. Timo voelt zich daar wat te groot voor, maar heeft in de reisgids gezien dat op dit plein de superluxe zaak ‘Gilli’ zit, bekend van het gesuikerde zachte snoepfruit. Samen kiezen we allerlei mooie (en lekkere) vruchtjes uit en nemen ook nog wat broodjes mee die we op het plein opeten. Er is een straatartiest reuzebellen aan het blazen en Timo en Lucca leven zich uit deze vakkundig te vangen danwel kapot te prikken. Ze vinden het bijna jammer dat we weer door moeten lopen.

We bekijken de replica van de David van Michelangelo en de andere beelden op het Piazza della Signoria en bekijken de schilderijen in de loggia van het Palazzo Vecchio. Het Uffizi-museum slaan we over, we hebben gekozen voor het het veel kleinere Museo Galileo welke erachter ligt. In dit museum zijn vele voorwerpen te vinden dit te maken hebben met sterrenkunde, maar ook meetkunde, kaarten en globes. Vooral Timo kijkt zijn ogen uit, maar ook Lucca vindt het allemaal best spannend. Het sfeertje in het museum maakt het natuurlijk ook heel bijzonder. We zien de prachtigste wereldbollen, sterrenstelsels en de telescoop van Galileo Galilei, al moet ik eerlijk bekennen dat bij Timo de rechtervinger van Galileo, die hier ook staat uitgestald, meer indruk maakt (gadverdamme!)… In het laatste gedeelte van het museum kunnen de jongens ook zelf aan de slag met de instrumenten die we eerder in de tentoonstelling hebben gezien. Da’s natuurlijk extra leuk, want overal afblijven is niet Lucca’s sterkste kant.

Na het museumbezoek is het eerst tijd voor een ijsje en wat drinken voor we naar de Ponte Vecchio lopen. Op de brug zien we allerlei goud-, zilver-, en diamantwinkeltjes. Bling, bling! We lopen over de volgende brug weer terug en dan heb je eigenlijk nog een mooier zicht op de brug waar we net over gelopen hebben. Na nog een klein stukje over de ‘Champs Elysees’ van Florence en het zien van winkels met prijskaartjes vanaf een kleine 1000euro (voor een kleine accessoire uiteraard) hebben we het rondje compleet. Het is tijd om naar het station te gaan voor de trein terug naar Montecatini. Uiteindelijk zijn we rond 18.30u weer terug op de camping. Timo neemt nog gauw een duik in het zwembad en Lucca showt trots zijn nieuwe Spiderman-aanwinsten aan de campingbuurman. Die nodigt hem op zijn beurt uit om na het eten een film te komen kijken van Spiderman. Zo gezegd, zo gedaan. Gauw twee salades gemaakt voor het avondeten en nu zitten de jongens met hun snoetjes zo’n beetje in de laptop voor de buur-caravan.

Het was weer een heerlijke dag vandaag, Florence is echt een geweldige stad en ook met de kinderen superleuk om te bezoeken!

Yvette

Klinkt erg leuk allemaal!

Wilhelmien

Wat een geweldige dag, alweer!
Dat was zeker wel zwaar Timo om die wereldbol op je rug te dragen.
En wat kunnen jullie goed bellen vangen zeg!
Hoop dat er nog veel mooie dagen gaan volgen.
We zijn intussen verslaafd aan jullie prachtige verhalen.